Norsk rally
Motorsporten rally er blitt populær også i Norge. Mye av grunnen er at man ikke behøver å ha dedikerte baner og store områder for å kunne delta. Norske rallyløp kjøres på helt vanlige veier, stengt for vanlig trafikk så lenge løpet pågår selvsagt. Dette betyr at løypen legges opp slik at førerne kjører på vanlige riks-, fylkes,- kommunale- og private veier med varierende underlag. Nettopp dette med forskjellig underlag er noe av det beste med denne motorsporten.
Kartleser og sjåfør
Norsk rally følger reglene satt opp av Norges Bilsport Forbund. Her står det klart at enhver bil må ha ikke bare en fører, men og en kartleser. For når man kjører i over 100 km i timen på en svingete grusvei, må føreren ha hjelp . Kartleseren holder føreren informert om svinger, bakker og andre forhold som føreren må være oppmerksom på . Derfor er samarbeidet mellom en kartleser og sjåfør helt essensielt for å lykkes.
Lisens systemet i norsk rally
I Norge er det Norges Bilsport Forbund, NBF, som utsteder lisenser. For å kunne konkurrere i offisielle løp, nasjonalt og internasjonal, må man ha en lisens fra NBF og være medlem. Du finner alle skjemaer og nødvendig informasjon på deres hjemmesider, men kort fortalt så snakker vi her om:
- Førerlisens
Minimumskravet er at man har gyldig førerkort for bil og gå et rallykurs i regi av NBF. Det er tre grader, C, B, A. Alle begynner på C og kan klatre i gradene ved å delta i spesifikke løp og fullføre kurs. - Ungdomsrallylisens
Det er laget et eget system for ungdommer som ønsker å prøve seg i rally. Fra fylte 16 år og frem til man fyller 18 år, kan man delta i ungdomsrally. Man må fullføre trafikalt grunnkurs og ha med seg en ledsager. Både fører og ledsager må være norske statsborgere. - CoDriver Lisens
For ledsagere er kravet at de må ha fylt 25 år, ha hatt gyldig førerrett for bil uavbrutt i de siste 5 årene før løpet. - Kartleserlisens
Kartleseren må også ha lisens, noe man søker om via et eget søknadsskjema. - Vognlisens
Alle biler må ha en vognlisens for å delta i trening og løp. Denne utstedes i samme navn som innehaver av kjøretøyets vognkort. Denne lisensen må søkes om igjen hvis kjøretøyet gjennomgår en kraftig modifisering eller blir solgt.
- Reklamelisens
Det er ikke helt kostnadsfritt å drive med denne type motorsport. Derfor er det mange som søker etter, og får, sponsorer. NBF krever at man må søke om linsens hvis man ønsker å ha reklame på bilen. Dette legges ved søknad om vognlisens
Norsk rally er moro og utfordrende
Selv om det er mange regler å forholde seg til i norsk rally så er dette for å kunne sikre at man kan ha trygg moro. For rally er moro, for tilskuere og ikke minst for førere. Det er relativt enkelt å prøve seg og hvis man virkelig har sansen for dette, så kan man nå langt. For mange er rallyløp i Norge et springbrett som lar dem få muligheten til å kjøre rallyløp internasjonalt.